Φορολογική Μεταρρύθμιση: Τουλάχιστον στις €22.000 το αφορολόγητο
Συνεχίζεται στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής η κατ’ άρθρον συζήτηση του κυβερνητικού νομοσχεδίου που αφορά τη φορολογική μεταρρύθμιση. Στις συνεδρίες συμμετέχει εκ μέρους της ΣΕΚ ο Διευθυντής του Τμήματος Οικονομικών Μελετών, Γιώργος Πυρίσιης, ο οποίος κατέθεσε και γραπτώς τις θέσεις του κινήματος στη δεύτερη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη συνεδρία της Επιτροπής συμμετείχε ο Γενικός Γραμματέας της ΣΕΚ, Ανδρέας Φ. Μάτσας.
Μέσα από την κατ’ άρθρον συζήτηση η ΣΕΚ αναγνωρίζει αρκετά θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει και αδυναμίες οι οποίες χρήζουν βελτιώσεων και αναπροσαρμογών.
Σημαντικό έλλειμμα των κυβερνητικών προτάσεων αποτελεί το γεγονός ότι στη μεταρρύθμιση δεν υπάρχουν μέτρα για τη στήριξη του 50% των εργαζομένων, οι οποίοι δεν καλύπτονται από την προτεινόμενη μεταρρύθμιση, επειδή το εισόδημά τους βρίσκεται κάτω από τις €20.500.
Η ΣΕΚ υπενθυμίζει ότι η φορολογική μεταρρύθμιση αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο δικαιότερης κατανομής του εθνικού πλούτου και, συνεπώς, δεν πρέπει να εξαιρεί αυτούς που έχουν και τις περισσότερες ανάγκες, και δεν είναι άλλοι από τους χαμηλά αμειβόμενους.
Σε σχέση με την αύξηση του αφορολόγητου ποσού, η ΣΕΚ θεωρεί ότι αυτή θα πρέπει να είναι σαφώς μεγαλύτερη, αφού σε καμιά περίπτωση δεν αντιπροσωπεύει την αύξηση του πληθωρισμού που μεσολάβησε από την προηγούμενη μεταρρύθμιση μέχρι σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, η ΣΕΚ θεωρεί ότι το αφορολόγητο ποσό θα πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον στις €22.000, έτσι ώστε να στηρίξει πιο αποτελεσματικά τα μεσαία εισοδήματα.
Η αύξηση του αφορολόγητου ποσού είναι απαραίτητη για να δημιουργηθεί μια πιο ισορροπημένη μεταρρύθμιση σε σχέση με τα οφέλη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, λαμβάνοντας υπόψη ότι στις επιχειρήσεις και στους μετόχους τους δίνονται, μέσα από το νομοσχέδιο, πολύ πιο γενναιόδωρες φοροελαφρύνσεις. Στη βάση αυτή, η ΣΕΚ προτείνει και την περαιτέρω αύξηση των προτεινόμενων φοροελαφρύνσεων στις περιπτώσεις τέκνων, ύπαρξης εξυπηρετούμενων δανείων και ενεργειακών δράσεων που αφορούν φυσικά πρόσωπα.
Σε σχέση με τη φορολόγηση των χαριστικών αποζημιώσεων, η ΣΕΚ εξέφρασε την ικανοποίησή της, γιατί αυτό, μετά τα διαβήματά της προς τον Υπουργό Οικονομικών, έχει ρυθμιστεί με δίκαιο τρόπο.
Ένα άλλο ζήτημα με το οποίο διαφωνεί η ΣΕΚ επί του νομοσχεδίου είναι η προτεινόμενη φορολόγηση εσόδων των Ταμείων Προνοίας. Η ΣΕΚ θεωρεί ότι είναι σημαντικό να προστατευτεί και να ενισχυθεί περαιτέρω ο θεσμός των ταμείων προνοίας, και τονίζει ότι η όποια φορολόγησή τους θα πλήξει τον θεσμό και τα ωφελήματα των εργαζομένων, δημιουργώντας ταυτόχρονα εμπόδιο στην προσπάθεια για εδραίωση και επέκταση των ταμείων προνοίας ώστε να καλύψουν το σύνολο των εργαζομένων του τόπου.
Πέραν των εισηγήσεων για τα Ταμεία Προνοίας, στην κατ’ άρθρον συζήτηση η ΣΕΚ έχει καταθέσει απόψεις και για επιμέρους ειδικά θέματα, όπως η προστασία και η φορολόγηση ωφελημάτων που προκύπτουν μέσα από συλλογικές συμβάσεις, όπως τα ταμεία ευημερίας, θέματα προστασίας των εισοδημάτων των καλλιτεχνών για πιο δίκαιη φορολόγησή τους — προτείνοντας αυτή να γίνεται στη βάση τριετίας. Επιπρόσθετα, η ΣΕΚ θεωρεί ότι η μεταρρύθμιση δεν είναι ολοκληρωμένη, καθότι δεν αγγίζει το θέμα της ανάγκης μείωσης των έμμεσων φόρων και του ΦΠΑ.
Σε σχέση με τη φοροδιαφυγή η ΣΕΚ χαιρετίζει τα προτεινόμενα μέτρα και εισηγείται, επιπρόσθετα, να μελετηθεί η διαχρονική της θέση για την απευθείας καταβολή του ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις προς το κράτος, η οποία θα περιορίσει την απώλεια κρατικών εσόδων και θα μειώσει την υφιστάμενη γραφειοκρατία.